O nás

"Co kdyby se dospělí dívali na děti jako na budoucí dospělé, kteří budou řídit naši společnost? Toto uvědomění by pomohlo mnohému a ulehčilo dobrodružnou cestu objevování, učení se o životě a vztazích." 

( Dominika Úlehlová, zakladatelka projektu Borky a borci)

Výchova u nás

Usilujeme o výchovu svobodných lidí. Nevštěpujeme dětem světonázor. Našim základním principem je výchova napodobováním, proto všechny aktivity děláme s dětmi spolu.

Uplatňujeme prvky waldorfské pedagogiky a montessori školy. Blízké je nám motto Marie Montessori: "Pomoz mi abych to dokázal sám." V našem přístupu upřednostňujeme  spolupráci nad soutěživostí.

S dětmi jsme co nejvíce venku. K pobytu venku využíváme náš dvorek ale také chodíme na procházky do blízkého okolí. V létě rádi nasáváme vitamín D ze Slunce a v zimě se rádi otužujeme. Neexistuje špatné počasí, jen špatné oblečení. 

Děti spolutvoří celý den a účastní se každé aktivity, pomáhá nám to navozovat rodinnou atmosféru v kolektivu. Obědy jsou zabezpečeny externě od dodavatele, pokud rodič chce může si oběd pro dítě připravit doma do stravovacího boxu a my jídlo dítěti přihřejeme.

Chceme, aby měl rodič dobrý přehled o tom jak probíhá den jeho dítěte s námi. Proto vás ve vstupních prostorách informujeme o tom, dítě jedlo, spalo a co mu povedlo/nepovedlo v daný den. Nástěnka usnadňuje rodiči další plánovaní dne, případně plánovaní aktivit, které potřebuje stihnout, a zároveň je to skvělé téma na rozhovor.

Hrajeme si, poznáváme a tvoříme

Snažíme se rozvíjet přirozené vlohy. Věříme, že ty nejlépe podpoříme když naše děti s námi vědomě spoluprožívají a spoluvytváří život v naší malé skupině a blízkém okolí.

Výuka pobíhá v českém a slovenském jazyce. Čechy a Morava jsou velmi bohaté na tradice, a proto si je připomínáme v tematickém cyklu "Hravé lidové tradice". V tematickém plánu najdeme i témata, která jsou spojená s ročním obdobím. Aktuální téma měsíce najdete na lište "Téma měsíce". 

S dětmi hodně tvoříme. Při tvorbě se držíme hesla "dítě nepotřebuje hračku, ale hračka potřebuje dítě", proto se snažíme především o funkční modely, se kterými se dítě může i hrát. Při tvorbě využíváme hlavně přírodniny, snažíme se recyklovat, proto vyrábíme ze starých věcí jako třeba karton od vajec, plastová láhev, staré časopisy a podobně. S dětmi děláme jednoduché pokusy například s vodou, se semínky, s jedlou sodou či potravinovými barvami.

Jídlo spojuje a vytváří komunitu. Děti se podílejí na prostíraní stolů. Mají možnost si připravit svůj talíř, či sledovat přípravu svačiny. Pomáhají při úklidu stolů.

Sportujeme a rozvíjíme se

V metodách, kterými uvádíme děti do aktivit, hraje důležitou roli obraz, rytmus a velmi významný je pohyb.

Víme, že v prvních letech života je nesmírně důležité poznávat svoje tělo, učit se věnovat mu pozornost a naslouchat mu. Proto se snažíme dětem zabezpečit vhodné pomůcky k rozvoji jejich motoriky, vedeme je k józe, tanci, hudbě a zpěvu. 

Cvičení jógy je pro děti prospěšné, protože podporuje a rozvíjí jejích přirozenou potřebu pohybu. Děti mohou jogínskými pozicemi hravě vyjadřovat samy sebe nebo napodobovat své okolí. Pohyb a klid se v józe vzájemně doplňují, což napomáhá zdravému vývoji dětí.

Zároveň mají děti k dispozici i jiné pomůcky jako například wooden boardy nebo ortopedický koberec Muffik.

S dětmi často zpíváme a tančíme. Dětské hudební nástroje rozvíjejí hudební sluch, lásku k hudbě a v neposlední řadě i jemnou motoriku.